fredag 8 januari 2016

Skrivardagar - med risk att lära sig något om skönlitterärt skrivande

I höstas var jag gäst hos Butik Lena Maria, på en av hennes happenings. På de kvällarna gästar olika "intressanta" människor butiken och berättar om sin verksamhet, samtidigt som Lena Maria erbjuder bra priser på sina egna produkter. Det var första gången jag var där, och jag kände med en gång att det var en sån härlig och inspirerande miljö.

Redan då kläckte jag idén att vi skulle anordna en skrivkurs där, vilket hon med stor entusiasm sa ja till.

Därefter hände ingenting. Ingen av oss hade nog vare sig tid eller ork att ta tag i det. Men strax innan jul kontaktade jag henne och sa att jag tyckte att det kunde vara på tiden att anordna något.

Sagt och gjort.

I februari kommer jag alltså att ge mig in i skrivkursverksamheten, vilket många andra författare före mig har gjort. Det känns spännande med nya utmaningar. Jag har visserligen undervisat i skrivande på högstadieskolorna där jag arbetat, men att göra det i en grupp med troligtvis bara vuxna människor, kan nog bli lite annorlunda. Men roligt. Jag tycker ju om att undervisa, åtminstone i sådant jag brinner för.

Vi kallar det inte för kurs, utan för Skrivardagar - med risk att råka lära sig något om skönlitterärt skrivande. På så vis vill vi göra det mer opretentiöst, så även de som inte tror sig kunna skriva, ska våga anmäla sig.

Blir du själv sugen på att anmäla dig? Klicka då här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar