tisdag 7 juli 2015

Den lilla trädgubben

Att jag inte har bloggat på länge är ett tecken på att jag verkligen har haft semester. Jag och barnen har varit och besökt min mamma som skulle vara kattvakt när vi åkte till vårt årliga familjeläger, och direkt efter det åkte vi och hälsade på goda vänner i deras sommarhus.

Behöver jag säga att vi har haft det ljuvligt?

Jag tror att alla i hela Sverige kände av hur sommaren plötsligt bara kom, med all sin prakt och härlighet. Då krävs inte så mycket mer än bad, bad och åter bad.

Vi var som sagt på familjeläger, för fjärde året i rad. Det är ett läger för ensamstående föräldrar och det ordnas aktiviteter för såväl barn som föräldrar och är hur mysigt som helst.

I år fick vi tillfälle att pröva på att måla akvarell. Jag gjorde en målning av utsikten, med sjön och alla vackra träd. Den blev rent anskrämligt ful. Jag erkänner det villigt. Det som ändå var roligt var att ett av träden faktiskt helt på egen hand blev en liten gubbe. Jag behövde bara förstärka ögonen en aning, så var han redo.  Faktum är att jag började fantisera om att skriva en saga om honom och illustrera den själv. Fast jag tror inte att jag skulle klara av att upprepa honom igen, tyvärr.

Men ramat in honom har jag gjort, som ett fint minne av en härlig målardag i solen sommaren 2015.

Vad har ni för goda sommarminnen, så här långt?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar