lördag 27 juni 2015

Kärleken dansar högt över bergen

För tre år sedan var jag och barnen för fösta gången på fantastiska Korrö folkmusikfestival utanför Tingsryd i Småland.

När vi åkte hem därifrån och barnen sov i baksätet var jag så uppfylld av musik att jag hittade på en slinga med både text och musik som var inspirerad av all fantastisk musik jag lyssnat till.

Den där musikslingan har följt sedan dess. Jag har hela tiden velat skriva mer, göra en hel visa av den. Jag hade en klar idé om vad den skulle handla om och har prövat mig fram och funderat på om det jag redan skrivit skulle vara versen eller refrängen. 

Nu i vintras kom jag mig äntligen för att göra en hel låt utav det. Det märkliga är att trots att jag skriver både skönlitteratur och dikter, så tyckte jag det var rätt svårt att få ihop texten. Grejen är ju att man är så låst i formatet, då den ska passa ihop med melodin. Hur som helst så fick jag ihop det till sist. Jag blev riktigt nöjd. 

Jag sjöng in den i all  enkelhet och la ut i en folkmusikgrupp på FB. Där skrev jag att jag själv så klart  och tydligt hörde i mitt eget inre hur kompet skulle låta. Då fick jag ett erbjudande av en grupp i Uppsala att de kunde kompa åt mig. Det var ett helt fantastiskt erbjudande då deras sound skulle passa min låt perfekt, men jag avböjde det ändå, då de bor så långt bort. Åtminstone i förhållande till mig som håller hur i jönköpingstrakten. 

Nu ångrar jag mig lite och funderar på att höra av mig till dem igen. De kanske skulle kunna göra ett arr och spela in, som jag sen skulle kunna använda mig av via datorn om jag någon gång skulle vilja framföra sången.




Lämna gärna ett omdöme, så länge ni inte sågar den helt;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar