söndag 19 februari 2017

Det här med nakna människor

Idag har jag varit på en riktig happening.
Öppen kroki på Länsmuseet i Jönköping.
Under ett par intensiva timmar var min fulla fokus på att teckna, teckna och åter teckna. I höstas när jag gick en helgkurs i kroki tyckte jag att jag började få lite koll på det hela, men det här med kroki är sannerligen en färskvara, så nu kände jag mig som nybörjare igen. Dessutom var poserna inte längre än MAX fem minuter i taget, vilket Inte är mycket, åtminstone inte för en nybörjare. Som om inte den korta tiden var nog, så poserade de hälften av tiden tillsammans. Man skulle alltså hinna få med två människor i bilden på två(!)-fem minuter. Ibland var deras poser så komplicerade att jag skrattade högt åt mina egna taffliga försök.
Det var alltså vansinnigt svårt, men också en fantastisk upplevelse, för de hade en sådan härlig energi mellan sig som var spännande att försöka fånga. De poserade till musik, med en pose per låt, så det blev nästan som en stum teaterföreställning. Jag tyckte om att det blev en sådan sensuell och nästan erotisk känsla i deras poser.
Ibland var de nakna och ibland hade kläder på sig. Min kompis hade sin 11-åriga dotter med sig. Först tyckte hon det var pinsamt att de var nakna, men efter en stund tänkte hon inte på det. Det är ju så, att man är helt fokuserad bara på att hitta rätt linjer och skuggor. Det är svårare med kläder, för då  måste man ta hänsyn till färger på ett annat sätt, samt rynkor och veck.
De arrangerar sådant här fyra gånger per termin, så i vår blir det tre gånger till. Jag hoppas verkligen att jag kommer att kunna gå de andra gångerna också, för jag räknar med att bli bättre för varje gång. Bli snabbare och modigare med att testa nya sätt att teckna.
Jag väljer att lägga undan min prestige och vilja att vara duktig och lägger ut mina bilder här, även om de flesta av dem är rätt kassa(!!) Det kanske kan inspirera någon annan att våga försöka sig på kroki, men som tror att de inte kan.
Alla kan!
Det kanske bara inte blir så himla bra till en början:)
Nästa gång blir det bättre (hoppas jag)





 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar