tisdag 24 januari 2017

Arbetslöshet kan leda till depression

Att vara arbetslös och inte få något jobb, kan säkert leda till depression.
Men att ha ett jobb man inte trivs med och inte få något nytt jobb, trots att man söker, kan sannerligen leda till detsamma.
Visst. Jag har ett jobb, och jag är tacksam för det. Ingen självklarhet i dessa dagar. Men trivs. Det gör jag inte särskilt bra.

Jag söker återkommande andra jobb, utan att få något. Nu har jag återigen sökt två jobb, som jag räknar med att inte få. Det finns människor som tror att man avgör sitt eget öde, genom tankekraft. Kanske de menar att det är mina tankar och förväntningar som avgör om jag får jobben eller inte.
Det tror jag inte på.
Jag duger helt enkelt inte. Hur nedslående det än är att inse det, så måste det ju vara så. 
Jag har många styrkor. Det finns mycket jag är riktigt, riktigt bra på. Vill man till exempel ha en medarbetare som är kreativ och driftig långt utöver det vanliga, passar jag utmärkt. Dessvärre har jag också många brister, vilka jag är plågsamt medveten om. Att inte ens bli kallad på intervju till de nya jobben jag söker, förstärker min medvetenhet om dem.
Jag vacklar mellan längtan efter att kunna försörja mig på mitt egna skapande, och att ha en trygg anställning. Det är en knepig ekvation, att å ena sidan behöva tid för att kunna utveckla en verksamhet som går runt, men å andra sidan samtidigt behöva en inkomst som betalar räkningarna under tiden. Jag får viss inkomst som författare och konstnär, men långt ifrån tillräcklig för att kunna försörja vare sig mig eller barnen. Alltså behöver jag även ett lönejobb. Ibland känns det till och med som om det skulle vara en vila att släppa strävan efter egen försörjning,  och bara vara ett tag. I nuet och jobbet.
Men för min egen överlevnad skulle jag behöva ett arbeta jag trivs bättre med.
Så jag fortsätter leta. Fortsätter att söka. Fortsätter hoppas att någon ska vilja ha mig. Att någon ska se mina styrkor.
Och under tiden, ja, då får jag försöka fånga de stunder då jag trots allt hinner och orkar sätta mig ner med mitt skapande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar