måndag 9 januari 2017

Offentliga rum

I Bankeryd där jag bor fick vi för ett par år sedan ett nytt bibliotek. Nytt såtillvida att de bytte lokaler.
Resultatet blev ett fantastiskt mysigt, hemtrevligt och inbjudande bibliotek som verkligen lockar till långa besök. Man vill gärna hänga där, läsa tidningen, spela spel, kolla runt i bokhyllorna, ta en kopp kaffe.


Besöksstatistiken har ökat och även utlånen. En orsak, förutom att det är så fint så klart, är att de har något som kallas för meröppet. Det innebär att alla över 18 år med lånekort har möjlighet att komma in dit i stort sett dygnet runt. Även när det inte är bemannat. Vilken tid på dygnet jag än kommer dit i något ärende, brukar det vara någon mer där. Någon som sitter och bläddrar i en tidning i en fåtölj. Någon som sitter vid bordet och studerar. Någon som lämnar tillbaka böcker.


Jag älskar sådana här offentliga samlingsplatser där man kan få lite social kontakt, utan att för den skulle behöva känna någon. När jag är där känner jag mig aldrig ensam utan som en del av en osynlig gemenskap.


En annan sak de har börjat med på det nya biblioteket är att de har en konstvägg. Där får lokala konstnärer hänga sina verk månadsvis. Min kompis dotter som är 11 år har till och med visat sina fantastiskt vackra fotografier där. Det är spännande att från gång till gång se vad som hänger på väggen. Vilken enorm skaparglädje det finns runt om i stugorna, tänker jag. Jag har en grannpojken som också är 11-årsåldern som är fantastiskt duktig på att teckna. Honom har jag uppmuntrat att fråga om han får ställa ut sina bilder. Tänk att vara så ung och få chansen att visa upp det man gör. Det kan verkligen ge de unga den bekräftelse de behöver för att våga välja efter hjärtat när de blir äldre och ska göra yrkesval.


Nu i januari är det min tur att visa lite av min konst. Sedan jag började måla och skapa för ett år sedan har jag hunnit måla Mycket. Det är ibland svårt att välja vad man ska ha med. Jag vill att det på något vis ska hänga ihop, bilda en enhet. Den här gången valde jag några akvareller som är tämligen abstrakta, en lek med färgen. Jag tänkte att det kunde passa på ett bibliotek där många av besökarna är barn.


Det finns många sådan här offentliga samlingsplatser och som tur är finns det väl något som passar oss alla på ett eller annat sätt. För visst är det trevligt att komma ut och se folk, även om man inte bestämt personlig träff med någon?


Vilka tilltalas ni mest av? Krogen? Kaféer? Gymet? Eller kanske ett bibliotek, precis som jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar