onsdag 26 augusti 2015

En liten skitvikarie är inte samma sak som författare

Förutom mitt författarskap och kulturarbete, så jobbar jag som lärare på deltid. Faktum är väl att det är därifrån jag har min huvudsakliga inkomstkälla. Jag är utbildad lärare, har en fast tjänst i kommunen, men jobbar som vikarie numera efter en längre sjukskrivning för några år sedan.

Jag hade blivit tillfrågad av ordinarie lärare att prata med om mitt skrivande med klassen jag hade i svenska idag, i samband med att de skriver noveller. Jag tyckte det kändes kul att få göra det. "Det här kommer att gå bra", tänkte jag. "Det är detta jag brinner för." Glömde tyvärr att jag var där i rollen som vikarie, och inte författare i första hand, och med vikarier är det ju okej (...) att göra som man vill. Så nej. Det tänker jag inte göra om. 

Dock är jag glad för de två juvelerna som stannade kvar efteråt och berättade att de också tycker om att skriva, vilket de inte hade vågat göra när jag frågade i helklass. Så nåt gott kom det ju utav det hela i alla fall. Men hädanefter vill jag bara prata om mitt skrivande i sammanhang där det uppskattas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar