fredag 28 augusti 2015

Hur skulle man kunna välja någon?

Den 26 maj föddes de. Mina älsklingar.

I tre månader har jag älskat och vårdat dem, men också suckat över deras framfart här i lägenheten. Känt mig bunden av att inte kunna resa så mycket jag velat under semestern eftersom jag varit tvungen att ta hand om dem. Svettats i värmen, då jag inte kunnat ha fönster öppna av rädsla att de skulle rymma.

Igår var det dags för den förste att lämna hemmet. Idag var det dags för den andra. Det känns så fruktansvärt tomt, men samtidigt skönt att slippa ansvaret.

Jag funderade på hur det hade blivit om vi valt att behålla en av dem. Hur skulle vi ha kunnat välja? Det hade känts som ett svek mot den vi  lämnade bort. Inte älskar jag nån av dem mer. Däremot har jag älskat dem på olika sätt. Haft olika relationer till dem. Ungefär som med barnen.

Jag vet att båda katterna kommer att få det riktigt bra i sina nya hem. De är glada, nyfikna och sociala katter. De har haft en bra tid här hos oss som ungar.

Det har varit helt fantastiskt att få vara med om detta en gång. Nu är det dags att sterilisera kattmamman. Om hon skulle bli dräktig en gång till och om tre månader föda kanske upp till fem ungar, skulle jag nog börja gråta.

Här är sista fotot av mig och lilla Gömstället som från och med nu kommer att heta Lilla Grå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar