måndag 22 juni 2015

En sjutusan till roman

I mitt förra inlägg skrev jag att jag kanske borde byta genre. Skriva nåt mer lättsålt. Rent strategiskt borde jag förstås göra det, men samtidigt måste jag ju skriva det som finns inom mig. Det finns berättelser som jag funderar på att skriva, men som liksom inte får liv inom mig. Det är som om berättelserna själva väljer att bli skrivna.

Nu håller jag på med en ny roman. Min tanke var att den helt igenom skulle vara historisk, en deckare, förlagd till Huskvarna 1910. Det hände så mycket spännande där då. Jag hade en tanke, en plan om hur det skulle vara. Ändå fick jag inte till det. Karaktärerna stretade emot. Intrigen spretade. Dramaturgin var lam. Då la jag allt åt sidan, tänkte att "ja, ja, jag får väl skriva nåt annat istället". Men så plötsligt en dag dök det helt oväntat upp nya karaktärer i huvudet på mig. Människor som är i livet nu. Människor som på olika sätt är sammanlänkade med karaktärerna jag redan hade börjat skriva om. Sakta men säkert började de berätta för mig, vad min historia Egentligen handlade om. 

Så nu har jag börjat om igen. Den där berättarrörsten kämpar jag med, men temat i boken är åter levande för mig, och dramaturgin har ett flyt som för berättelsen framåt.

Jag hoppas och tror, ja vet, att den här romanen kommer att bli riktigt spännande. Självklart för alla som bor i Huskvarna och Jönköping (där allt utspelas), men också för andra läsare. Jag vet ännu inte vilken genre jag kommer att kunna placera den i, men jag lovar er ändå, att det kommer att bli en sjutusan till roman.

Om ni följer mig här på bloggen, kommer ni att få följa min väg till fjärde romanen. Välkomna med på den resan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar