torsdag 11 juni 2015

Som en tjuv om natten

Det sägs i Bibeln att Jesus komma att vända åter till jorden som en tjuv om natten, dvs alla kommer att bli överrumplade och liksom tagna på sängen. Mellan raderna tycker jag mig ana att det finns en och annan som kommer att känna fruktan den dagen.

Ungefär samma känsla fick jag idag när sommaren helt oväntat slog ner som en värmebomb. Jag var definitivt inte beredd. Under hela försommaren har jag lyckats gömma mina fetbleka ben tack vare kylan som hållit dem säkert inhysta i byxor och långa tights. Nu började de plötsligt ropa på befrielse och hälsade värmen med jublande förväntan.

Här kom jag i konflikt med mig själv. Skulle jag ge efter för deras krav på frihet? Det var inte självklart. Jag är inte den mest fåfänga kvinnan i världen, men blekfeta ben vill jag inte gärna visa upp i första taget. Därför var det inte med odelad förtjusning jag hälsade den plötsliga värmen.

Jag tror att tanken i Bibeln är att Jesus kommer att försvinna lika fort igen som han kom. Min förhoppning är att liknelsen därmed tar slut, och att sommaren faktiskt har kommit för att stanna. På så sätt kommer jag att få tid att vänja både mina ben och mitt sinne vid att det äntligen är Sommar, så jag bit för bit vågar klä av mig och njuta av den, utan att skämmas. 

För nog är det härligt, att äntligen få sjunga:

"Den blomstertid nu kommer, med LUST och fägring stor"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar